دنده 6

ساخت وبلاگ

دولت با محوریت وزارت وزارت صنعت به تازگی در جلسه‌ای که برای تعیین تکلیف خودروهای وارداتی ممنوعه داشته، یک تصمیم گرفته است و آن اینکه «کلیه ثبت سفارشات خودروهایی که قبل از حذف از سامانه دارای اعتبار بوده‌اند، مجاز به ترخیص می‌باشند.» این دستور یک خطی، به تنهایی کافی است تا خودروهای آمریکایی که پس از جنجال‌های زیاد، پایشان به ایران نرسید، دوباره بتوانند مجوز ورود بگیرند.

اکنون دولت در سامانه ثبت‌سفارش به صورت رسمی و البته چراغ خاموش اعلام کرده خودروهایی که قبل از حذف از سامانه دارای اعتبار بوده‌اند مجاز به ترخیص هستند و این یعنی چراغ سبزی به واردات خودروهای آمریکایی. همین چند وقت پیش بود که واردات خودروهای آمریکایی به کشور ممنوع اعلام شد و حتی مسئولان سازمان توسعه تجارت ایران هم اعلام کردند که خودروهای آمریکایی که نام آنها در سامانه بوده و مجاز به ثبت سفارش هستند، برگشت خورده‌اند.

حال دولت می‌گوید: این خودروها که قبل از حذف از سامانه دارای اعتبار بوده‌اند، مجاز به ترخیص هستند، یعنی دقیقا مجوز ورود به ۲۲۰ دستگاه شورلت آمریکایی. یک مقام مسئول در وزارت صنعت پیش تر اعلام کرده بود: در پی دستور وزیر صنعت، ۲۰۰ دستگاه خودروی شورولت که به ارزش ۷ میلیون دلار ثبت سفارش شده بودند، در میانه راه به مقصد کره جنوبی برگشت خوردند.

وی، ارزش محموله وارداتی ثبت سفارش شده را در مجموع ۷ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: به متقاضی ثبت سفارش این خودروها اعلام شده که اجازه واردات ندارند و البته این خودروها وارد کشور نشده بودند و فقط ثبت سفارش آن‌ها صورت گرفته بود اما بارگیری شده ولی هنوز به مرزهای داخل کشور هم نرسیده بودند.

به گفته این مقام مسئول در وزارت صنعت، در زمان ثبت سفارش این خودروهای آمریکایی، سامانه به لحاظ قانونی ممانعتی ایجاد نکرده بود و در میان اقلامی هم که برای واردات مجاز شمرده شده بودند، خودرو قرار نگرفته بود که سیستم ثبت سفارش بخواهد به‌صورت سامانمند جلوی ثبت را بگیرد و نظر دولت را اعمال کند.

وی تصریح کرد: البته خودروهای شورولت ثبت سفارش شده از مبدأ آمریکا نبود و قرار بود از مبدأ کره جنوبی وارد کشور شود، در واقع این خودروساز آمریکایی در سایت‌های کشور مذکور سرمایه‌گذاری کرده و به تولید خودرو پرداخته بود اما بعد از دستور وزیر صنعت، به واردکننده این خودروها اطلاع‌رسانی شده است که اجازه واردات این خودروها را ندارد .

مخالفت صریح مقام معظم رهبری با واردات خودروهای آمریکایی

اواخر خردادماه امسال بود که مقام معظم رهبری، با صراحت مخالفت خود را با ورود کالاهای مصرفی آمریکایی مجدد مورد تاکید قرار دادند و اعلام کردند که لزومی ندارد خودروهای آمریکایی به ایران بیایند. ایشان به این نکته هم اشاره کردند که آمریکایی‌ها به علت مصرف زیاد و سنگین بودن این خودروها، رغبتی به خرید آنها ندارند؛ حالا در این شرایط ما بیاییم و از فلان کارخانه رو به ورشکستگی امریکا، خودرو وارد کنیم، این جای تعجب فراوان دارد.

پس از این سخنان، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت با ابراز بی‌اطلاعی از صدور چنین مجوزی در وزارتخانه متبوعش، نامه رسمی امیرحسین قناتی، مدیرکل خودرو و نیرومحرکه این وزارتخانه را زیرسئوال برد و وعده داد که مجوز ورود خودروهای آمریکایی را لغو خواهد کرد.

ماجرا البته به بیستم دی ماه سال ۹۴ برمی‌گردد. زمانی که سازمان توسعه تجارت ایران در نامه‌ای به مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک ایران، اعلام کرد: «با توجه به نامه دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه درباره خودروی سواری قابل ورود با نشان تجاری Chevrolet با رعایت آئین‌نامه ضوابط فنی واردات خودرو و رعایت سایر مقررات و مطابق با مدل‌های مندرج در گواهی نمایندگی صادره مرکز اصناف و بازرگانان با اعتبار دوره زمانی ۲۹ آذرماه ۹۸، اقدام شود.» در واقع، امیرحسین قناتی، مدیرکل دفتر نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود که واردکننده در نظر دارد دو مدل خودرو شورولت AVEO و  TRAX کره جنوبی را در حجم موتورهای ۱۴۰۰ تا ۱۸۰۰در دو گروه شاسی‌بلند و هاچ‌بک وارد کشور کند.

البته از ۳۱ خردادماه با دستور محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت اسامی ۲۴ مدل شورلت از فهرست خودروهای مجاز وارداتی در سال ۹۵ حذف شده است اما حال خبر می رسد باتصمیم جدید دولت، ۲۲۰دستگاه خودروی شورلت آمریکایی ثبت سفارش شده می‌توانند وارد بازار ایران شوند.

منبع: مهر

به اشتراک گذاری

دنده 6 ...
ما را در سایت دنده 6 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان dande6 بازدید : 360 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 19:59

در این شرایط فروش  خودروهای  اوتلندر جدید ۲۰۱۶ ، لنسر ۲۰۱۶ و میراژ ۲۰۱۶ با شرایط اقساط ۲۴ ماهه با کارمزد ۱۴% به خریداران محترم محصولات میتسوبیشی ارائه شده است .
پیش پرداخت اوتلندر ۲۰۱۶ و لنسر ۲۰۱۶ در سه مرحله دریافت می گردد.همچنین خودروها در موعد تحویل ۱۵ ، ۶۰ و ۹۰ روز تحویل مشتریان می شود .
شرایط اقساط ۱۲، ۱۵ و ۲۴ ماهه “بدون کارمزد” در خصوص سایر محصولات همچنان به قوت خود باقی است .مشتریان محترم می توانند اوتلندر جدید ۲۰۱۶، ای اس ایکس جدید ۲۰۱۶ و لنسر ۲۰۱۶ را با شرایط اقساط ۱۲ ماهه بدون کارمزد وهمچنین میراژ را با شرایط اقساط ۱۵ ماهه بدون کارمزد خریداری کنند . اوتلندر ۲۰۱۵ نیز همچنان با شرایط اقساط ۲۴ ماهه  بدون کارمزد و تحویل ۱۵ روزه به مشتریان محترم عرضه می شود.
برای اطلاع دقیق تر از شرایط فروش مشتریان محترم می توانند به صفحه شرایط فروش در وب سایت  آرین موتور به آدرس www.arian-motor.com  مراجعه نمایند.

به اشتراک گذاری

دنده 6 ...
ما را در سایت دنده 6 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان dande6 بازدید : 300 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 18:44

مدیرعامل کرمان موتور از آغاز تولید نمونه های اولیه ایکس60 با گیربکس سی.وی.تی در این شرکت خودروسازی خبر داد.

محمدرضا میرعلینقی، با اعلام این خبر گفت: با تولید موفقیت آمیز نمونه های اولیه ایکس60 اتومات در کرمان موتور و آماده سازی خطوط برای تولید انبوه این خودرو شاسی بلند، همزمان با عید سعید فطر شاهد فروش اولیه ایکس60 با گیربکس CVT خواهیم بود.

ایکس-2

به گفته وی، در این خودرو به دلیل ساختار متفاوت گیربکس های سی.وی.تی، حرکت و شتاب ‌گیری خودرو به صورت پیوسته انجام می‌شود.

مدیرعامل کرمان موتور اعلام قیمت این خودرو را به زمان فروش اولیه آن موکول و اظهار امیدواری کرد که ایکس60 اتوماتیک با یک قیمت گذاری مناسب به بازار داخلی عرضه شود.

ایکس-1

وی در ادامه مهم ترین مزیت خودروهای چینی را قیمت مناسب، طراحی به روز و کیفیت قابل قبول دانست و افزود: طی سالیان گذشته خودروسازان چینی سرمایه گذاری های قابل توجه ای در ایران کرده اند و در حال حاضر در سایر بازارهای دنیا مانند روسیه، آمریکای جنوبی و خود چین نیز که محصولات اروپایی و ژاپنی با قیمت مناسب وجود دارند، در حال فعالیت هستند.

ایکس-4

مهندس میرعلینقی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به قوانین کشور باید در نظر داشت که شاید ارزان ترین محصولات اروپایی و ژاپنی فاصله قیمتی زیادی با محصولات چینی تولیدی در داخل کشور خواهند داشت و سیاست مجموعه کرمان موتور نیز افزایش کیفیت محصولات تولیدی خود و همچنین گسترش و ارتقاء شبکه خدمات پس از فروش به این محصولات در راستای افزایش رضایت مندی مشتریان خواهد بود.

ایکس-5

به گزارش ایران جیب،  به احتمال فراوان لیفان X60 اتوماتیک نسبت به مدل دنده ای آن تغییرات چندانی نداشته و در واقع می توان از مهمترین تغییرات آن به مجهز شدن به گیربکس CVT ، تغییر جلو پنجره و همچنین اضافه شدن گارد و رکاب به صورت فابریک نام برد.

ایکس-6

دنده 6 – با توجه به قیمت مدل دنده ای و وجود رقبایی مانند MVM X33 اتومات، شما چه قیمتی را برای لیفان X60 اتومات مناسب می دانید؟

دنده 6 ...
ما را در سایت دنده 6 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان dande6 بازدید : 314 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 7:36

پیش‌فروش 207 به سال گذشته و پس از اعلام توافق هسته‌ای مربوط می‌شود، چه آنکه ایران خودرویی‌ها پس از کسب اطمینان نسبت به بازگشت پژو به کشور (به‌دلیل توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های بین‌المللی)، این محصول را پیش‌فروش کردند. هرچند مسوولان ایران خودرو تاکید می‌کنند تولید پژو 207 آی، ربطی به «قرارداد پژو» نداشته و به اصطلاح ماجرایی دیگر دارد، با این حال طبعا اگر این خودروساز فرانسوی با ایران خودرو قرارداد نمی‌بست، تولید 207‌آی نیز امکانپذیر نبود.

این محصول که به اعتقاد اهالی فن، تغییر شکل یافته پژو 206 بوده و نام اصلی آن 206 پلاس است، پیش از رفتن پژو از «جاده مخصوص» نیز در ایران خودرو به تولید می‌رسید و حالا قرار است برای بار دوم میهمان این شرکت شود. این در حالی است که ایران خودرویی‌ها هنوز تولید 207 را آغاز نکرده‌اند و در لیست خودروهای تولیدی طی دو ماه نخست امسال، نامی از این محصول به چشم نمی‌آید.

در این شرایط اما مدیرعامل ایران خودرو وعده تیرماه را برای بازگشت پژو 207 به خط تولید این شرکت می‌دهد. به گفته هاشم یکه‌زارع، تولید پژو 207 احتمالا در تیرماه و نهایتا در مرداد، آغاز می‌شود. وی با اشاره به اینکه تولید دوباره 207 ارتباطی با قرارداد پژو ندارد، تاکید می‌کند که تحویل این محصول به مشتریان از شهریورماه امسال آغاز خواهد شد.

دنده 6 ...
ما را در سایت دنده 6 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان dande6 بازدید : 326 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 7:36

شرکت میتسوبیشی موتور اعلام کرد به هر یک از مالکان ژاپنی خودروهایی که در بهره‌وری سوخت آنها اغراق شده است مبلغ 100 هزار ین(960 دلار) غرامت می‌پردازد.

به گزارش دیترویت نیوز، این خودروساز ژاپنی اعلام کرد مبلغ 913 میلیون دلار برای پوشش هزینه‌های دستکاری در بهره‌وری سوخت خودروها، ازجمله خودروی مینی ایی‌کی که از سال 2013 در ژاپن فروخته شده، کنار گذاشته است. این شرکت همچنین مبلغ 290 دلار برای پرداخت غرامت به مالکان مدل‌های دیگر میتسوبیشی درنظر گرفته است.

خودروهای مینی مدل‌های کوچکی هستند که در ژاپن بسیار محبوب هستند و عمدتا بهره‌وری سوخت بالایی دارند. در ماه‌های اخیر شرکت میتسوبیشی اعتراف کرد طی دهه‌ها به‌طور سیستماتیک در آزمایش بهره‌وری سوخت بسیاری از مدل‌ها تقلب کرده است.

این شرکت اعلام کرد در مدل‌های فروخته شده در بازارهای خارجی تقلبی صورت نگرفته است. این مساله موجب شد شرکت نیسان موتور به‌منظور نجات میتسوبیشی 34 درصد از سهام این شرکت را خریداری کند.

به اشتراک گذاری

دنده 6 ...
ما را در سایت دنده 6 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان dande6 بازدید : 312 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 4:04

هرچند مشخص نیست ایران خودرو با این موضوع موافقت خواهد کرد یا نه، با این حال رنو به شدت پیگیر اقدامات موازی در صنعت و بازار خودرو ایران بوده و قصد دارد از این راه، خودروسازان ایرانی را در سیاست‌های تولید و فروش و خدمات پس از فروش، با خود همراه کند.

در این شرایط به نظر می‌رسد چالش اصلی رنو برای پیاده کردن این پروژه، به موضوع «قیمت‌گذاری» ارتباط پیدا خواهد کرد، زیرا اگر رنو بخواهد قیمتی پایین (نسبت به خودروسازان ایرانی) برای محصولاتش در نظر بگیرد، آنگاه خودروسازان داخلی نیز چاره‌ای جز تبعیت از رنو نخواهند داشت.

به‌عنوان مثال، در صورت تولید «کوئید» در ایران خودرو و بن رو، رنو (نسبت به ایران خودرو) احتمالا قیمت کمتری برای محصول تولیدی بن‌رو لحاظ خواهد کرد و در نتیجه آبی‌های جاده مخصوص نیز مجبورند قیمتی مشابه و حتی یکسان را در نظر بگیرند، زیرا در غیر این صورت با چالش فروش (در بازار کوئید) روبه‌رو خواهند شد.

دنده 6 ...
ما را در سایت دنده 6 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان dande6 بازدید : 319 تاريخ : شنبه 29 خرداد 1395 ساعت: 22:31

حمایت افراطی دولت از صنعت خودروسازی در ایران به نوعی سبب شده بازار کشور در انحصار تولیداتی باشد که از لحاظ کیفیت و تنوع …

حمایت افراطی دولت از صنعت خودروسازی در ایران به نوعی سبب شده بازار کشور در انحصار تولیداتی باشد که از لحاظ کیفیت و تنوع چندان برای مصرف‌کننده ایرانی راضی‌کننده نباشد. این انحصار درشرایطی اتفاق می‌افتد که خودروسازها در سال‌های اخیر نتوانسته‌اند از این فرصت طلایی استفاده   مناسب را ببرند. این درحالی است که قیمت خودروهای ایرانی با توجه به سطح درآمد مردم و کیفیت آن ارزان نیست. بررسی‌های مختلف نشان می‌دهد کلاس خودروهای ایرانی اصولا C و Dبه پایین است، اما مصرف‌کننده ایرانی مبلغی که برای خرید آن می‌پردازد، به اندازه خودرو کلاس «A» است. بنابراین تعجبی ندارد مصرف‌کننده ایرانی از آن رضایت کافی نداشته باشد. ازسوی دیگر در خارج از ایران مصرف‌کننده می‌تواند با همین مبلغ خودرویی به مراتب باکیفیت‌تر و البته بادوام‌تر بخرد.   در این فهرست که خودروهای ٣٠ تا ۴٠ میلیون  تومان خارجی  بررسی شده اند، می  توان آنها را با نمونه هایی از خودروهای ایرانی مقایسه کرد.

برخلاف نمونه‌های خارجی، خودروهای ایرانی که در این طیف قیمتی قرار دارند تنوع زیادی ندارند. یکی از این نمونه ها سمندLX  است که تولید آن همچنان با قیمت ٣٠ میلیون تومان ادامه دارد. این خودرو با حجم موتور ١۶۴۵ سی‌سی می‌تواند مسافت صفر تا ١٠٠ کیلومتر را در ١٢ ثانیه طی کند. با این وجود میزان ایمنی آن در مقایسه با خودروهای این فهرست کمتر است. سمند فقط مجهز به دو ایربگ است که درحال حاضر فقط ٢  از ۵ امتیاز به دست آورده است. یا به عنوان مثال خودرو پژو پارس با وجود آنکه به نظر می رسد  شبیه سمند باشد اما در تصادفات آمارصدمات جانی بالایی برای مسافران جلو در بر دارد. این خودرو با حجم موتور ١۵٨٧ سی‌سی می‌تواند صفر تا ١٠٠ کیلومتر را در ١۴,٢ ثانیه طی کند. با این وجود این خودرو ٣۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

درهمین راستا روزنامه انگلیسی «تلگراف» فهرستی از خودروهای ارزان‌قیمت تهیه کرده که طیف قیمتی آنها تا حدودی شبیه خودروهای ایرانی است، اما نکته قابل توجه ویژگی‌های هریک از این خودروهاست که آنها را به خودرویی متمایز و مطلوب با توجه به قیمت‌شان تبدیل می‌کند:

رنو  ساندرو  با چهار ایربگ / نخستین خودروی این فهرست

«Dacia Sandero» است که برچسب قیمتی 5595 پوند (حدود 30 میلیون تومان) را دارد. داخل این خودرو بسیار راحت است و راننده و سرنشینان می‌توانند به راحتی در آن جای بگیرند. درحقیقت «Dacia Sandero» یک خودروی جمع و جور است که محصول مشترک کارخانه فرانسوی رنو و شریک رومانیایی آن یعنی «Dacia» است که از ‌سال ٢٠٠٧ وارد بازار شده است. این خودرو در برخی بازارها مانند روسیه، مصر، آفریقای جنوبی یا آمریکای جنوبی با نام «رنو ساندرو» معروف شده است. این خودرو براساس ملزومات قوانین اتحادیه اروپا ساخته شده و از لحاظ ایمنی نیز قابل اطمینان است. به‌عنوان مثال «Dacia Sandero» به چهار ایربگ مجهز است. همچنین آخرین نسخه ترمز Bosch ٨,١ ABS نیز همراه سیستم EBD (سیستم ترمز الکترونیکی) و EBA (سیستم ترمز کمکی اضطراری) در این خودرو به کار گرفته شده است. سازمان Euro NCAP اروپا نیز اعلام کرده این خودرو ایمن است. در‌ سال ٢٠١٣ میلادی نیز نسل دوم خودروهای داکیا ساندرو توانست ۴ ستاره از Euro NCAP دریافت کند. میزان ایمنی این خودرو در آزمایش‌های مختلف ٨٠‌درصد برای سرنشینان بزرگسال، ٧٩‌درصد برای سرنشینان کودک و ۵٧‌درصد برای عابران رده‌بندی شده است.

35 میلیون خودروی ژاپنی – یکی دیگر از خودروهای این فهرست

Suzuki Celerio است که قیمت آن ۶٩٩٩ پوند تخمین زده است. این رقم به‌طور تقریبی معادل 35 میلیون تومان ایرانی است. خودروی «سوزوکی سلریو» جایگزینی برای «سوزوکی آلتو» است. هرچند ممکن است مانند بقیه خودروهای هم‌کلاس خود یعنی VW Up، « اسکودا سیتیگو» و «سیتی می» پیچیده نباشد اما سواری با آن با توجه به قیمتش لذت‌بخش است. این خودروی شهری ژاپنی نخستین مرتبه در ‌سال ٢٠١۴ میلادی ساخته شده است. این خودرو در هند در ۶ مدل مختلف تعریف شده است. مدل بنزینی آن در سه‌ماهه اول ٢٠١۵ میلادی معرفی شد. نسخه ‌‌هاچبک آن نیز درحال حاضر هم به‌طور انتخابی با سوخت بنزین یا سی‌ان‌جی برای مشتریان عرضه می‌شود. این خودرو در نیمه دوم ‌سال ٢٠١۴ میلادی در بازارهای اروپایی عرضه شد. همچنین خودروی «سوزوکی سلریو» در بخش ایمنی توانسته از سازمان Euro NCAP اروپا ٣ از ۵ ستاره در‌سال ٢٠١۴ و ۴ از ۵ ستاره در‌ سال ٢٠١۵ میلادی کسب کند. البته کارشناسان مختلف معتقد بودند Euro NCAP درمقایسه با خودروهایی که ایربگ‌های کمتری دارند یا در آزمایشات تصادف رتبه بدتری کسب کرده‌اند، به سلریو رتبه نامناسبی داده‌اند.

خودروی برتر ASEAN با 40 میلیون تومان

«پروتون سووی» (Proton Savvy) نیز جزو خودروهای ارزان‌قیمت منتخب روزنامه تلگراف در‌ سال ٢٠١۶ است. این خودرو حدود ٧٩٩۵ پوند (حدود ۴٠‌میلیون تومان) قیمت‌گذاری شده است. هرچند استانداردهای آن از هر لحاظ بقیه خودروهای فهرست تا حدودی کمتر است اما با توجه به موتور ١,٢ لیتری و قدرت گشتاور٧۵bhp آن بسیار ارزان به حساب می‌آید.پروتون سووی یک خودروی مینی سوپر‌هاچ بک است که در مالزی ساخته می‌شود. این خودرو در ژوئن ٢٠٠۵ میلادی و به‌عنوان جایگزین «پروتون تیارا» ساخته و عرضه شده است. طراحی خارجی این مدل برخلاف تیارا به‌طور کامل داخل شرکت پروتون انجام شد. موتور ١.٢ لیتری آن نیز مشابه موتور رنو Twingoو Clio است. این خودرو همچنین برنده جایزه «خودروی سال» از دوکشور حوزه ASEAN شده است. پروتون سووی تنها مدلی از پروتون است که توانسته گواهینامه TUV را از آلمان دریافت کند.

ضریب امنیت 80 درصدی اسکودا برای کودکان

اسکودا سیتیگو (Skoda Citigo) نیز در این فهرست با برچسب قیمتی ٨٢٧۵ پوند (حدود ۴١‌میلیون تومان) قرار دارد. این خودرو هم یکی از نسخه‌های سه‌گانه کارخانه فولکس واگن درحوزه خودروهای جدید شهری است. اسکودا سیتیگو یکی از بهترین خودروهای کوچکی است که اکنون در بازار وجود دارد. موتور سه سیلندر آن عملکرد بسیار خوبی دارد، علاوه برآن ظاهرش نیز جذاب است. این خودرو در اواخر ٢٠١١ میلادی در بازار جمهوری چک و در اوریل ٢٠١٢ در بقیه اروپا رونمایی شد. اسکوداسیتیگو ۵ در نمایشگاه خودرو جنوا
رونمایی شد.این خودرو آپشن‌های مختلفی دارد که با نام‌های «راحت، فعال، موفق و ایده‌آل» عرضه می‌شوند و تجهیزات انتخابی این خودرو برحسب کشور متفاوت خواهد بود. به‌عنوان مثال، در اتریش آپشن «ایده‌آل» شامل تهویه هوای خودرو نیز می‌شود اما این گزینه برای خودروهای آلمانی فراهم نشده است.

تجهیزات استاندارد آن شامل دو ایربگ برای صندلی‌های جلو و دو ایربگ درطرفین برای راننده و سرنشین کنار او است. دنده اتومات (که در خودروهای آلمانی وجود ندارد) همراه ESP و ترمز ABS نیز در این خودرو فراهم شده است. سیستم کمک ترمز اضطراری نیز در خودرو تعبیه شده و همراه آن یک ردیاب لیزری نیز وجود دارد.سیستم‌های کمک راننده برحسب نوع تجهیزات (سیستم ردیابی)، EDS (قفل الکترونیکی) همراه سیستم فعال‌سازی خودکار چراغ خطر هنگام ترمز اضطراری، سیستم کمک پارک خودرو و همین‌طور سیستمی برای تغییر دنده از اتومات به دستی نیز فراهم شده است.اسکودا سیتیگو همچنین توانسته ۵ ستاره کامل سازمان Euro NCAP را دریافت کند. در این خودرو ضریب امنیتی سرنشینان بزرگسالان ٨٩ درصد، سرنشین کودک ٨٠‌درصد و ضریب ایمنی عابران نیز ۴۶‌درصد تخمین زده است. همچنین این خودرو در بخش تجهیزات امنیتی استاندارد توانسته ٨۶‌درصد کسب کند.

کیا در انگلیس 41 میلیون تومان

کیا پیکانتو نیز با قیمت 8345 پوند (حدود 41 میلیون تومان) نیز در این فهرست قرار گرفته است. این خودروی زیبا و کوچک مانند بقیه مدل‌های کیا، خدمات پس از فروش هفت‌ساله دارد. هرچند شاید مشخصات آن با هیوندای i١٠ برابری نکند اما قیمت مناسب آن بسیاری از مردم انگلیس و قاره اروپا را به خرید وسوسه می‌کند.

خودروساز کره‌ای کیا این مدل را از ‌سال ٢٠٠۴ میلادی تاکنون تولید می‌کند. پیکانتو در کره‌جنوبی، هنگ‌کنگ، تایوان و شیلی به «کیا صبحگاه» نیز مشهور است. نخستین نسل کیاپیکانتو در نمایشگاه خودرو فرانکفورت در‌سال ٢٠٠٣ میلادی رونمایی شد. این خودرو با موتورهای یک لیتری ( قدرت ۶١ اسب بخار) یا ١,١ لیتری با ۶۵ اسب بخار عرضه شده است. در اروپا خودروی بنزینی با موتور سه سیلندری و ظرفیت ١.١ لیتر نیز برای مصرف‌کنندگان مهیا شده است.

کیا برای جذاب‌ترشدن پیکانتو در بازار اروپایی آن را مجهز به ویژگی‌هایی مانند سی‌دی پلیر و آئودیوپلیر MP٣، سیستم تهویه هوا، بالابر الکتریکی پنجره‌های عقب و پشت، سیستم قفل از راه دور و آینه‌های الکتریکی کرد. نسل دوم این خودروها در نمایشگاه خودرو جنوا ٢٠١١ رونمایی شد.پیکانتو نسل دوم توسط یک تیم طراحی در فرانکفورت آلمان طراحی شد. مدل جدید دیگر چرخ محور نیست و همچنان در دو ظرفیت یک لیتری با موتور سه سیلندر و مدل ١,٢۵ لیتری با ۴ سیلندر ارایه می‌شود. در اروپا موتور ١.٢۵ لیتری مجهز به سیستم اکودینامیک (سیستم آغاز به حرکت و توقف خودرو) است. علاوه برآن نسخه بنزینی/ ال‌پی‌جی آن نیز برای اروپا مهیا شد.

نسل دوم این خودروها در انگلیس با نقدهای مطلوبی روبه‌رو شد و ٧ از ١٠ امتیاز را به خوداختصاص داد. همچنین سازمان Euro NCAP ضریب امنیت سرنشین بزرگسال در پیکانتو ٨۶درصد، در سرنشین کودک ٨٣‌درصد و برای عابران ۴٧‌درصد محاسبه کرده است.

دنده 6 ...
ما را در سایت دنده 6 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان dande6 بازدید : 336 تاريخ : شنبه 29 خرداد 1395 ساعت: 22:31

دکتر سعید متصدی روز شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) افزود: بر اساس مصوبه اسفندماه سال 90 هیات دولت با عنوان “برنامه کاهش آلودگی هوا در 8 کلانشهر بزرگ کشور” شرکت‌های تولیدکننده خودروهای پایه گازسوز و دوگانه‌سوز مکلف بودند از ابتدای سال 95 استاندارد آلایندگی یورو 4 را در تولید محصولات خود رعایت کنند.

وی با اشاره به این که در این خصوص چندین بار به شرکت‌های تولیدکننده هشدارهای لازم داده شده بود، افزود: بر اساس آزمون‌های به عمل آمده 15 مدل از خودروهای پایه گازسوز و دوگانه‌سوز تولیدی در کشور از شرکت‌های ایران‌خودرو، بهمن موتور، پارس خودرو، سایپا و زامیاد نتوانستند این استاندارد را رعایت کنند و بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست دستور توقف شماره‌گذاری این خودروها را به پلیس راهور ناجا صادر کرد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص خودروهایی که شماره‌گذاری آنها متوقف شده است به سایت خبری محیط زیست ایران گفت: از شرکت ایران خودرو سمند CNG (با موتور XU7)، سمند سورن CNG (با موتور XU7)، پژو 206 اس دی CNG (با موتور XU5)، پژو 405 CNG (با موتور XU7)، پژو پارس CNG (با موتور XU7)، تندر 90 CNG و وانت پیکان CNG (با موتور OHV)، از شرکت بهمن موتور وانت مزدا تک کابین CNG و وانت مزدا دو کابین CNG بخشی از این خودروها بوده‌اند.

وی افزود: همچنین از گروه پارس خودرو نیسان پیکاپ دوکابین CNG و تندر 90 CNG، از گروه سایپا سایپا 132 CNG و سایپا 131 CNG و از گروه زامیاد وانت نیسان (Z24) CNG سایر خودروهایی بودند که شماره‌گذاری آنها متوقف شده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر این که رعایت استانداردهای زیست‌محیطی مصوب دولت برای خودروسازان الزامی است گفت: سازمان حفاظت محیط زیست به طور جدی استانداردهای مصوب را پیگیری می‌کند و خودروسازان مکلفند طوری برنامه‌ریزی کنند که در مهلت تعیین شده محصولات تولیدی خود را به استانداردهای مصوب برسانند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از توقف شماره‌گذاری 15 مدل از خودروهای تولیدی کشور به دلیل عدم رعایت …

دنده 6 ...
ما را در سایت دنده 6 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان dande6 بازدید : 305 تاريخ : شنبه 29 خرداد 1395 ساعت: 22:31

حمایت افراطی دولت از صنعت خودروسازی در ایران به نوعی سبب شده بازار کشور در انحصار تولیداتی باشد که از لحاظ کیفیت و تنوع …

حمایت افراطی دولت از صنعت خودروسازی در ایران به نوعی سبب شده بازار کشور در انحصار تولیداتی باشد که از لحاظ کیفیت و تنوع چندان برای مصرف‌کننده ایرانی راضی‌کننده نباشد. این انحصار درشرایطی اتفاق می‌افتد که خودروسازها در سال‌های اخیر نتوانسته‌اند از این فرصت طلایی استفاده   مناسب را ببرند. این درحالی است که قیمت خودروهای ایرانی با توجه به سطح درآمد مردم و کیفیت آن ارزان نیست. بررسی‌های مختلف نشان می‌دهد کلاس خودروهای ایرانی اصولا C و Dبه پایین است، اما مصرف‌کننده ایرانی مبلغی که برای خرید آن می‌پردازد، به اندازه خودرو کلاس «A» است. بنابراین تعجبی ندارد مصرف‌کننده ایرانی از آن رضایت کافی نداشته باشد. ازسوی دیگر در خارج از ایران مصرف‌کننده می‌تواند با همین مبلغ خودرویی به مراتب باکیفیت‌تر و البته بادوام‌تر بخرد.   در این فهرست که خودروهای ٣٠ تا ۴٠ میلیون  تومان خارجی  بررسی شده اند، می  توان آنها را با نمونه هایی از خودروهای ایرانی مقایسه کرد.

برخلاف نمونه‌های خارجی، خودروهای ایرانی که در این طیف قیمتی قرار دارند تنوع زیادی ندارند. یکی از این نمونه ها سمندLX  است که تولید آن همچنان با قیمت ٣٠ میلیون تومان ادامه دارد. این خودرو با حجم موتور ١۶۴۵ سی‌سی می‌تواند مسافت صفر تا ١٠٠ کیلومتر را در ١٢ ثانیه طی کند. با این وجود میزان ایمنی آن در مقایسه با خودروهای این فهرست کمتر است. سمند فقط مجهز به دو ایربگ است که درحال حاضر فقط ٢  از ۵ امتیاز به دست آورده است. یا به عنوان مثال خودرو پژو پارس با وجود آنکه به نظر می رسد  شبیه سمند باشد اما در تصادفات آمارصدمات جانی بالایی برای مسافران جلو در بر دارد. این خودرو با حجم موتور ١۵٨٧ سی‌سی می‌تواند صفر تا ١٠٠ کیلومتر را در ١۴,٢ ثانیه طی کند. با این وجود این خودرو ٣۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

درهمین راستا روزنامه انگلیسی «تلگراف» فهرستی از خودروهای ارزان‌قیمت تهیه کرده که طیف قیمتی آنها تا حدودی شبیه خودروهای ایرانی است، اما نکته قابل توجه ویژگی‌های هریک از این خودروهاست که آنها را به خودرویی متمایز و مطلوب با توجه به قیمت‌شان تبدیل می‌کند:

رنو  ساندرو  با چهار ایربگ / نخستین خودروی این فهرست

«Dacia Sandero» است که برچسب قیمتی 5595 پوند (حدود 30 میلیون تومان) را دارد. داخل این خودرو بسیار راحت است و راننده و سرنشینان می‌توانند به راحتی در آن جای بگیرند. درحقیقت «Dacia Sandero» یک خودروی جمع و جور است که محصول مشترک کارخانه فرانسوی رنو و شریک رومانیایی آن یعنی «Dacia» است که از ‌سال ٢٠٠٧ وارد بازار شده است. این خودرو در برخی بازارها مانند روسیه، مصر، آفریقای جنوبی یا آمریکای جنوبی با نام «رنو ساندرو» معروف شده است. این خودرو براساس ملزومات قوانین اتحادیه اروپا ساخته شده و از لحاظ ایمنی نیز قابل اطمینان است. به‌عنوان مثال «Dacia Sandero» به چهار ایربگ مجهز است. همچنین آخرین نسخه ترمز Bosch ٨,١ ABS نیز همراه سیستم EBD (سیستم ترمز الکترونیکی) و EBA (سیستم ترمز کمکی اضطراری) در این خودرو به کار گرفته شده است. سازمان Euro NCAP اروپا نیز اعلام کرده این خودرو ایمن است. در‌ سال ٢٠١٣ میلادی نیز نسل دوم خودروهای داکیا ساندرو توانست ۴ ستاره از Euro NCAP دریافت کند. میزان ایمنی این خودرو در آزمایش‌های مختلف ٨٠‌درصد برای سرنشینان بزرگسال، ٧٩‌درصد برای سرنشینان کودک و ۵٧‌درصد برای عابران رده‌بندی شده است.

35 میلیون خودروی ژاپنی – یکی دیگر از خودروهای این فهرست

Suzuki Celerio است که قیمت آن ۶٩٩٩ پوند تخمین زده است. این رقم به‌طور تقریبی معادل 35 میلیون تومان ایرانی است. خودروی «سوزوکی سلریو» جایگزینی برای «سوزوکی آلتو» است. هرچند ممکن است مانند بقیه خودروهای هم‌کلاس خود یعنی VW Up، « اسکودا سیتیگو» و «سیتی می» پیچیده نباشد اما سواری با آن با توجه به قیمتش لذت‌بخش است. این خودروی شهری ژاپنی نخستین مرتبه در ‌سال ٢٠١۴ میلادی ساخته شده است. این خودرو در هند در ۶ مدل مختلف تعریف شده است. مدل بنزینی آن در سه‌ماهه اول ٢٠١۵ میلادی معرفی شد. نسخه ‌‌هاچبک آن نیز درحال حاضر هم به‌طور انتخابی با سوخت بنزین یا سی‌ان‌جی برای مشتریان عرضه می‌شود. این خودرو در نیمه دوم ‌سال ٢٠١۴ میلادی در بازارهای اروپایی عرضه شد. همچنین خودروی «سوزوکی سلریو» در بخش ایمنی توانسته از سازمان Euro NCAP اروپا ٣ از ۵ ستاره در‌سال ٢٠١۴ و ۴ از ۵ ستاره در‌ سال ٢٠١۵ میلادی کسب کند. البته کارشناسان مختلف معتقد بودند Euro NCAP درمقایسه با خودروهایی که ایربگ‌های کمتری دارند یا در آزمایشات تصادف رتبه بدتری کسب کرده‌اند، به سلریو رتبه نامناسبی داده‌اند.

خودروی برتر ASEAN با 40 میلیون تومان

«پروتون سووی» (Proton Savvy) نیز جزو خودروهای ارزان‌قیمت منتخب روزنامه تلگراف در‌ سال ٢٠١۶ است. این خودرو حدود ٧٩٩۵ پوند (حدود ۴٠‌میلیون تومان) قیمت‌گذاری شده است. هرچند استانداردهای آن از هر لحاظ بقیه خودروهای فهرست تا حدودی کمتر است اما با توجه به موتور ١,٢ لیتری و قدرت گشتاور٧۵bhp آن بسیار ارزان به حساب می‌آید.پروتون سووی یک خودروی مینی سوپر‌هاچ بک است که در مالزی ساخته می‌شود. این خودرو در ژوئن ٢٠٠۵ میلادی و به‌عنوان جایگزین «پروتون تیارا» ساخته و عرضه شده است. طراحی خارجی این مدل برخلاف تیارا به‌طور کامل داخل شرکت پروتون انجام شد. موتور ١.٢ لیتری آن نیز مشابه موتور رنو Twingoو Clio است. این خودرو همچنین برنده جایزه «خودروی سال» از دوکشور حوزه ASEAN شده است. پروتون سووی تنها مدلی از پروتون است که توانسته گواهینامه TUV را از آلمان دریافت کند.

ضریب امنیت 80 درصدی اسکودا برای کودکان

اسکودا سیتیگو (Skoda Citigo) نیز در این فهرست با برچسب قیمتی ٨٢٧۵ پوند (حدود ۴١‌میلیون تومان) قرار دارد. این خودرو هم یکی از نسخه‌های سه‌گانه کارخانه فولکس واگن درحوزه خودروهای جدید شهری است. اسکودا سیتیگو یکی از بهترین خودروهای کوچکی است که اکنون در بازار وجود دارد. موتور سه سیلندر آن عملکرد بسیار خوبی دارد، علاوه برآن ظاهرش نیز جذاب است. این خودرو در اواخر ٢٠١١ میلادی در بازار جمهوری چک و در اوریل ٢٠١٢ در بقیه اروپا رونمایی شد. اسکوداسیتیگو ۵ در نمایشگاه خودرو جنوا
رونمایی شد.این خودرو آپشن‌های مختلفی دارد که با نام‌های «راحت، فعال، موفق و ایده‌آل» عرضه می‌شوند و تجهیزات انتخابی این خودرو برحسب کشور متفاوت خواهد بود. به‌عنوان مثال، در اتریش آپشن «ایده‌آل» شامل تهویه هوای خودرو نیز می‌شود اما این گزینه برای خودروهای آلمانی فراهم نشده است.

تجهیزات استاندارد آن شامل دو ایربگ برای صندلی‌های جلو و دو ایربگ درطرفین برای راننده و سرنشین کنار او است. دنده اتومات (که در خودروهای آلمانی وجود ندارد) همراه ESP و ترمز ABS نیز در این خودرو فراهم شده است. سیستم کمک ترمز اضطراری نیز در خودرو تعبیه شده و همراه آن یک ردیاب لیزری نیز وجود دارد.سیستم‌های کمک راننده برحسب نوع تجهیزات (سیستم ردیابی)، EDS (قفل الکترونیکی) همراه سیستم فعال‌سازی خودکار چراغ خطر هنگام ترمز اضطراری، سیستم کمک پارک خودرو و همین‌طور سیستمی برای تغییر دنده از اتومات به دستی نیز فراهم شده است.اسکودا سیتیگو همچنین توانسته ۵ ستاره کامل سازمان Euro NCAP را دریافت کند. در این خودرو ضریب امنیتی سرنشینان بزرگسالان ٨٩ درصد، سرنشین کودک ٨٠‌درصد و ضریب ایمنی عابران نیز ۴۶‌درصد تخمین زده است. همچنین این خودرو در بخش تجهیزات امنیتی استاندارد توانسته ٨۶‌درصد کسب کند.

کیا در انگلیس 41 میلیون تومان

کیا پیکانتو نیز با قیمت 8345 پوند (حدود 41 میلیون تومان) نیز در این فهرست قرار گرفته است. این خودروی زیبا و کوچک مانند بقیه مدل‌های کیا، خدمات پس از فروش هفت‌ساله دارد. هرچند شاید مشخصات آن با هیوندای i١٠ برابری نکند اما قیمت مناسب آن بسیاری از مردم انگلیس و قاره اروپا را به خرید وسوسه می‌کند.

خودروساز کره‌ای کیا این مدل را از ‌سال ٢٠٠۴ میلادی تاکنون تولید می‌کند. پیکانتو در کره‌جنوبی، هنگ‌کنگ، تایوان و شیلی به «کیا صبحگاه» نیز مشهور است. نخستین نسل کیاپیکانتو در نمایشگاه خودرو فرانکفورت در‌سال ٢٠٠٣ میلادی رونمایی شد. این خودرو با موتورهای یک لیتری ( قدرت ۶١ اسب بخار) یا ١,١ لیتری با ۶۵ اسب بخار عرضه شده است. در اروپا خودروی بنزینی با موتور سه سیلندری و ظرفیت ١.١ لیتر نیز برای مصرف‌کنندگان مهیا شده است.

کیا برای جذاب‌ترشدن پیکانتو در بازار اروپایی آن را مجهز به ویژگی‌هایی مانند سی‌دی پلیر و آئودیوپلیر MP٣، سیستم تهویه هوا، بالابر الکتریکی پنجره‌های عقب و پشت، سیستم قفل از راه دور و آینه‌های الکتریکی کرد. نسل دوم این خودروها در نمایشگاه خودرو جنوا ٢٠١١ رونمایی شد.پیکانتو نسل دوم توسط یک تیم طراحی در فرانکفورت آلمان طراحی شد. مدل جدید دیگر چرخ محور نیست و همچنان در دو ظرفیت یک لیتری با موتور سه سیلندر و مدل ١,٢۵ لیتری با ۴ سیلندر ارایه می‌شود. در اروپا موتور ١.٢۵ لیتری مجهز به سیستم اکودینامیک (سیستم آغاز به حرکت و توقف خودرو) است. علاوه برآن نسخه بنزینی/ ال‌پی‌جی آن نیز برای اروپا مهیا شد.

نسل دوم این خودروها در انگلیس با نقدهای مطلوبی روبه‌رو شد و ٧ از ١٠ امتیاز را به خوداختصاص داد. همچنین سازمان Euro NCAP ضریب امنیت سرنشین بزرگسال در پیکانتو ٨۶درصد، در سرنشین کودک ٨٣‌درصد و برای عابران ۴٧‌درصد محاسبه کرده است.

دنده 6 ...
ما را در سایت دنده 6 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان dande6 بازدید : 325 تاريخ : شنبه 29 خرداد 1395 ساعت: 13:19

هرچند مشخص نیست ایران خودرو با این موضوع موافقت خواهد کرد یا نه، با این حال رنو به شدت پیگیر اقدامات موازی در صنعت و بازار خودرو ایران بوده و قصد دارد از این راه، خودروسازان ایرانی را در سیاست‌های تولید و فروش و خدمات پس از فروش، با خود همراه کند.

در این شرایط به نظر می‌رسد چالش اصلی رنو برای پیاده کردن این پروژه، به موضوع «قیمت‌گذاری» ارتباط پیدا خواهد کرد، زیرا اگر رنو بخواهد قیمتی پایین (نسبت به خودروسازان ایرانی) برای محصولاتش در نظر بگیرد، آنگاه خودروسازان داخلی نیز چاره‌ای جز تبعیت از رنو نخواهند داشت.

به‌عنوان مثال، در صورت تولید «کوئید» در ایران خودرو و بن رو، رنو (نسبت به ایران خودرو) احتمالا قیمت کمتری برای محصول تولیدی بن‌رو لحاظ خواهد کرد و در نتیجه آبی‌های جاده مخصوص نیز مجبورند قیمتی مشابه و حتی یکسان را در نظر بگیرند، زیرا در غیر این صورت با چالش فروش (در بازار کوئید) روبه‌رو خواهند شد.

دنده 6 ...
ما را در سایت دنده 6 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان dande6 بازدید : 356 تاريخ : شنبه 29 خرداد 1395 ساعت: 5:12

پدال- 2 قطب خودروسازی ایران یعنی سایپا و ایران‌خودرو سالیان سال با حمایت دولت درزمینهٔ وضع تعرفهٔ گمرکی بالا و ممنوعیت واردات خودرو، به تولید محصولات قدیمی خود ادامه داده و مصرف‌کنندهٔ ایرانی نیز به‌ناچار مجبور به خرید و استفاده از آن‌ها بود. خودروسازان داخلی هم که زیر چتر حمایتی دولت احساس امنیت کرده و خریداران را نیز در صف خرید خودروهایشان می‌دیدند، هیچ حرکتی درزمینهٔ بهسازی و یا تولید محصولات جدید نمی‌کردند. در آن سال‌ها خودروهای کهنه‌ای همچون پیکان، رنو 5، نیسان پاترول و… همچنان با همان شکل و ظاهر اولیه تولیدشده و در بازارِ بی‌رقیب می‌تاختند.

ولی اوضاع در حال تغییر بود. در دههٔ 80 شمسی درهای واردات خودرو بازشده و خودروسازان خصوصی و کوچکی همچون کرمان خودرو، زاگرس خودرو، گروه بهمن و… نیز اقدام به مونتاژ محصولات جدید و به‌روزی مانند دوو سی یلو، پروتون ویرا، مزدا 323 و… نمودند. بدین ترتیب غول‌های خودروسازی داخلی، رقبای تازه‌نفسی را در مقابل محصولات قدیمی خود دیده و احساس خطر کردند. از سوی دیگر مصرف‌کنندهٔ ایرانی نیز از خودروهای تکراری و قدیمی خسته شده بود.

به همین دلیل قطب‌های اصلی صنعت خودروسازی ایران در آن سال‌ها اقدام به بهسازی محصولات در حال تولید خود و یا ساخت محصولات جدیدی کردند. این روند تا جایی پیش رفت که در دههٔ 80 شاهد عرضهٔ بیشترین تعداد از خودروهای جدید یا فیس لیفت شده از سوی خودروسازان داخلی هستیم. خودروهایی چون پژو پارس (که البته در سال 1379 به بازار آمد)، پراید 141 و سمند LX ازجملهٔ همین محصولات جدید هستند؛ اما همهٔ محصولات به‌اصطلاح جدیدِ عرضه‌شده در آن سال‌ها موفق نبوده و بسیاری از تلاش‌های خودروسازان داخلی جهت عرضهٔ محصولات جدید با استقبال سرد خریداران و شکست مواجه شدند. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به محصولات ناموفق خودروسازان داخلی که چند سالی بیشتر بر روی خط تولید باقی نمادند.
pdyvayjs4yr1hffjb7wm.png

پارس‌خودرو سپند 2

تولید رنو 5 در شرکت سایپا از سال 1355 آغازشده و در سال 1372 متوقف شد؛ اما پس از چند سال و به دلیل نبود خودرویی ارزان‌قیمت در بازار، سایپا خط تولید رنو 5 را به پارس‌خودرو منتقل کرده و در سال 1376 رنو 5 کاملاً ایرانی با نام سپند عرضه شد. سپند در ظاهر هیچ تفاوتی با رنو 5 نداشت اما به دلیل مشکلات کیفی نتوانست فروش چندان بالایی کسب کند. سپس پارس‌خودرو در سال 1378 نمونه‌ای جدید از سپند را بانام سپند 2 تولید نمود که تغییراتی در چراغ‌ها، جلوپنجره و سپرهای آن ایجادشده بود. چندی بعد نسخهٔ اسپرت سپند نیز بانام سپند جوانان به بازار عرضه شد؛ اما این محصولات جدید هم با استقبال روبرو نشده و سرانجام درحالی‌که پی کی به‌عنوان جایگزین سپند به بازار آمده بود تولید سپند در سال 1382 متوقف شد.
شکست-1
pdyvayjs4yr1hffjb7wm.png

سایپا سفری

در سال 1379 سایپا تصمیم گرفت نسخهٔ استیشنی از پرفروش‌ترین محصول خود یعنی پراید را تولید کند. پراید استیشن که سفری نام‌گرفته بود، اولین تغییر ایجادشده بر روی پراید محسوب می‌شد. پراید سفری در قسمت جلو کاملاً مشابه پراید معمولی بود و فقط در قسمت عقب از چراغ‌های جدیدی بهره می‌برد؛ اما علیرغم تبلیغات رسانه‌ای گسترده برای این خودرو و همین‌طور برخورداری از صندوق بار جادار، به دلیل کم طرفدار بودن خودروهای استیشن در ایران، پراید سفری با استقبال سردی مواجه شده و تولید آن چند سال بعد پس ساخت تعداد اندکی متوقف شد.
شکست-2
pdyvayjs4yr1hffjb7wm.png

سایپا کاروان

در اوایل دههٔ 80 سایپا تصمیم به ساخت یک خودروی ون با قیمت مناسب گرفت. چراکه در این بخش از بازار خودرویی با قیمت مناسب وجود نداشت. ون سایپا، کاروان نام داشت و بر روی شاسی زامیاد 24 یا همان نیسان وانت جونیور ساخته‌شده بود. موتور این ون نیز همان پیشرانهٔ Z24 متعلق به نیسان پاترول بود که با 2400 سی‌سی حجم 105 اسب بخار قدرت و 190 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. علاوه بر این، چراغ‌های جلوی کاروان متعلق به میتسوبیشی لنسر بوده و بسیاری از قطعات آن نیز از پراید قرض گرفته‌شده بود. کاروان که اولین ون ساخت ایران بشمار می‌رفت مجهز به سه ردیف صندلی بوده و ظرفیت حمل 7 نفر را داشت. بااین‌حال به دلایلی چون کیفیت ساخت پایین و امکانات رفاهی کم، کاروان به فروش چندانی دست نیافته و پس از چندی با خط تولید خداحافظی کرد.
شکست-3
pdyvayjs4yr1hffjb7wm.png

نیسان سرانزا

در اوایل دههٔ 80 پارس‌خودرو اقدام به مونتاژ خودروهای ساخت نیسان بانام‌های رونیز و پیکاپ نمود. رونیز یک SUV باقابلیت‌های آفرود مناسب بود و پیکاپ نیز وانتی بود که در دو نوع تک و دو کابین عرضه می‌شد. به دلیل نبود خودروی SUV با قیمت مناسب در آن سال‌ها و همچنین اختلاف قیمت زیاد پیکاپ با رونیز، بسیاری از افراد اقدام به نصب اتاق بر روی قسمت بار نسخهٔ دو کابین نیسان پیکاپ کرده و آن را تا حدودی شبیه به SUVها می‌کردند. به همین دلیل پارس‌خودرو تصمیم به عرضهٔ یک SUV سه ردیفه بر اساس نیسان پیکاپ گرفت. این خودرو سرانزا نام گرفت و در سال 1382 به بازار آمد؛ اما به دلیل کیفیت ساخت پایین و ضعف موتور جهت حمل 7 سرنشین با استقبال بسیار ضعیفی روبرو شده و از خط تولید کنار گذاشته شد.
شکست-4
pdyvayjs4yr1hffjb7wm.png

پژو 405 GLI

پس از ورود پژو 405 به بازار ایران، این خودرو به یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین خودروهای ایران تبدیل شد. همین امر موجب گردید که ایران‌خودرو محصولات دیگری چون پژو RD و پژو پارس را بر اساس آن تولید کند. این شرکت در سال 1383 نسخه‌ای ارزان‌قیمت از پژو 405 GLX را بانام GLI به بازار عرضه کرد. ایران‌خودرو سعی کرده بود با حذف تعدادی از تجهیزات 405، قیمت آن را کاهش داده تا قشر کم‌درآمد جامعه را به آن جلب کند. در 405 GLI تجهیزاتی چون شیشه‌های برقی جلو، آینه‌های جانبی برقی، ریموت کنترل، رنگ‌های متالیک و… حذف‌شده بود و با قیمت 10 میلیون تومان بفروش می‌رسید که حدود 2 میلیون تومان کمتر از 405 GLX بود؛ اما خریداران همان 405 GLX را بر نسخهٔ ارزان‌سازی شده ترجیح دادند و به همین دلیل حدود یک سال بعد تولید پژو 405 GLI متوقف شد.
شکست-5
pdyvayjs4yr1hffjb7wm.png

سیتروئن زانتیا 2

در این لیست بازهم به شاهکار دیگری از سایپا برمی‌خوریم. این بار طراحان سایپا زانتیای بخت‌برگشته را به اتاق جراحی برده و آن را مورد فیس لیفت قرار داند. این شاهکار طراحی در سال 1387 بانام زانتیا 2 به بازار آمد. در قسمت جلوی خودرو جلوپنجره و سپر تغییر کرده و چراغ‌های نیز با الهام از رنو مگان طراحی‌شده بودند؛ اما در عقب تغییر چندانی ایجاد نشده و فقط قسمت وسط زه روی سپر حذف‌شده بود. به دلیل طراحی ناهماهنگ، مردم نیز از این زانتیای بدترکیب استقبال نکرده و چندی بعد تولیدش خاتمه یافت.
شکست-6
pdyvayjs4yr1hffjb7wm.png

سمند EL

سمند به‌عنوان اولین خودرو با برند ملی در سال 1380 به بازار آمد و از امکانات مناسبی برای زمان خودش سود می‌بُرد. چندی بعد این خودرو فیس لیفت شده و بانام LX عرضه شد؛ اما ایران‌خودرو در همان سال‌ها تولید نسخه‌ای از سمند را بانام EL و با همان ظاهر سمند اولیه آغاز کرد. در سمند EL که در ابتدا فقط برای استفاده به‌عنوان تاکسی تولیدشده بود بسیاری از تجهیزات خودرو حذف‌شده بودند؛ اما در سال 1388 ایران‌خودرو تصمیم گرفت سمند EL را به‌عنوان نسخه‌ای ارزان‌قیمت از سمند برای عموم مردم نیز به بازار عرضه کند. این خودرو امکانات کمتری نسبت به سمند LX داشت و با قیمت 13 میلیون تومان عرضه شد؛ اما این خودرو نتوانست نظر خریداران را به خود جلب کند. به همین دلیل چندی بعد تولید سمند LE متوقف‌شده و سمند SE با ظاهری جدید به‌عنوان جایگزین آن به بازار آمد.
شکست-7
pdyvayjs4yr1hffjb7wm.png

زامیاد شوکا

شرکت زامیاد که حدود 4 دهه تولید وانت جونیور را بدون تغییر چندانی ادامه داده بود در اواسط دههٔ 80 تصمیم به ساخت نسخه‌ای جدید بر اساس این وانت گرفت. برای این کار زامیاد از اتاق یکی از وانت‌های تولیدی شرکت چینی Foday استفاده کرده و آن را بر روی شاسی جونیور نصب نمود. این وانتِ جدید شوکا نام‌گرفته و با قیمت و تجهیزات بیشتری به بازار عرضه شد. ولی علیرغم وجود برخی تغییرات مثبت، خریداران از شوکا استقبال چندانی نکرده و به‌تازگی تولید این وانت متوقف‌شده است. البته زامیاد اخیراً فروش وانت پادرا را به‌عنوان نمونهٔ جدید جونیور و جایگزین شوکا آغاز کرده است.

شکست-8

دنده 6 ...
ما را در سایت دنده 6 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان dande6 بازدید : 563 تاريخ : جمعه 28 خرداد 1395 ساعت: 15:45

کرایسلر، دوج و جیپ هرسه برندآمریکایی گروه فیات هستند. حال امکان دارد محصول جدیدی از کرایسلر، دوج یا جیپ را با برند فیات در ایران تولید کرد.

نوشته امین آزاد

در این پرونده می خوانید :

هم‌اکنون شرکت فیات و ایران‌خودرو در حال مذاکرات فشرده هستند. این مذاکرات می‌تواند پای خودروسازان ایتالیایی را به طور گسترده به بازار ایران باز کند. شرکت‌های ایتالیایی پیش از این هم در ایران فعال بوده‌اند اما نه در واردات و نه در تولید هیچ‌گاه حضور آنها گسترده نبوده است. با اینکه روابط صنعتی اقتصادی میان ایران و ایتالیا بسیار عمیق بوده اما هیچ‌گاه نیروهای موثر صنعت خودرو در ایتالیا و صنعت خودرو در ایران روی خوش به هم نشان نداده‌اند و همیشه یک جای کار لنگ بوده است. طی چند سال اخیر رویکرد فیات که پدر‌خوانده صنعت خودرو ایتالیاست نسبت به بازارهای جهانی عوض شده و با ادغام با کرایلسر آمریکا این شرکت به دنبال نگاه فراتر از بازار اروپاست. البته همچنان گروه مدیران محافظه‌کار بر جای مانده از دوران مدیریت سابق در برابر این تغییرات مقاوت نشان می‌دهند. ایتالیایی‌ها در حالی که در رفتار اجتماعی با مردم جهان گرم هستند اما در روابط کاری بسیار ناسیونالیست و بسته عمل می‌کنند و هنوز می‌توان برخی رفتارهایی را که ناشی از سیستم بسته سیاسی ایتالیاست در رفتارهای آنها دید.
از طرف دیگر هم گروه اثرگذار تصمیم‌گیر خودرو در ایران در سال‌های اخیر بیشتر تمایل به فرانسه داشته تا کشورهای دیگر، به طور واضح برخی روابط غیرشفاف همچنان بین بخشی از صنعت ایران و صنعت خودرو فرانسه وجود دارد که کار را برای شرکت‌هایی از کشورهای دیگر سخت‌تر می‌کند. با وجود این پیشینه اما حالا صنعت خودرو ایران به دلیل فشار از بالا از سوی دولت به سمت همکاری با شرکت‌های دیگری در باقی کشورهای جهان رفته که مهم‌ترین آنها شرکت‌هایی از آلمان، ایتالیا و ژاپن است.
در میان این سه کشور ایتالیا بیشترین مزیت را از دو نظر برای شرکت‌های ایرانی دارد که یکی تولید خودرو ارزان و یکی تولید غیر‌مستقیم محصولات گروه کرایسلر آمریکا با برند شرکت‌های ایتالیایی در ایران است. طبق آخرین اطلاعات ایران‌خودرو با شرکت فیات به توافقات اولیه دست یافته است. با اینکه هنوز جزییات دقیق این توافق مشخص نشده ولی ایران‌خودرو و فیات می‌توانند خودروهایی را با قیمت زیر 50 میلیون تومان در ایران تولید کنند.
در حال حاضر ایران‌خودرو و فیات درخصوص کلیات همکاری مشترک به توافق رسیده‌اند؛ بنابراین دو شرکت قصد دارند با راه‌اندازی یک شرکت مشترک به تولید 300 تا 400 هزار دستگاه خودرو در ایران بپردازند. شنیده‌ها حکایت از آن دارد که در صورت حضور فیات در ایران، این شرکت در سایت خراسان مستقر خواهد شد. اما در صورت قطعی شدن همکاری میان فیات و ایران‌خودرو کدام یک از محصولات این شرکت می‌تواند برای ایران مناسب باشد؟ هاشم یکه‌زارع مدیر عامل ایران‌خودرو گفته است خودروهای فیات می‌توانند گزینه مناسبی برای خودروهای ارزان‌قیمت و متوسط در ایران‌خودرو باشند.
گروه فیات کرایسلر هم‌اکنون شامل خودروسازانی چون فیات، کرایسلر، دوج، جیپ، آلفا رومئو، لانچیا مازراتی و فراری است. از میان این نشان‌ها سه خودرو‌ساز یعنی فیات، لانچیا و آلفا رومئو خودروهای کلاس ارزان و متوسط تولید می‌کنند. ارزان‌ترین خودروها هم سه محصول هستند که یکی با نام اپسیلون در لانچیا و دو محصول با نام‌های فیات 500 و پاندا که در فیات تولید می‌شوند. قیمت پایه هر سه خودرو هم حدود هشت هزار یورو است که البته در زمان خرید با توجه به عوارض دریافتی از مشتریان به حدود 9 هزار یورو می‌رسد. حال اگر به طور تخمینی مالیات را از قیمت این محصولات کسر کنیم به قیمتی در حدود شش تا هفت هزار یورو خواهیم رسید. البته نمی‌توان عدد دقیقی را برای قیمت تمام‌شده کارخانه مد نظر قرار داد چون این اعداد محرمانه هستند.

فیات_پاندا_panda_

فیات‌پاندا که هم‌اندازه پراید است می‌تواند رقیب جدی ایران‌خودرو برای تیبا باشد.

ولی اگر عدد شش تا هفت هزار یورو را مبنا قرار دهیم می‌توان این سه خودرو را با قیمتی حدود 35 تا 40 میلیون تومان روانه بازار کرد البته به شرطی که درصد داخلی‌سازی این خودروها در ایران به حد قابل قبولی برسد. از این سه خودرو، فیات پاندا از همه ساده‌تر و کمی ارزان‌تر است. این خودرو که هم‌اندازه پراید است می‌تواند رقیب جدی ایران‌خودرو برای تیبا باشد. پلت‌فورم این خودرو هم می‌تواند به ایران‌خودرو این امکان را بدهد تا در کلاسی ارزان‌تر از خودرو رانا محصول جدیدی را با نشان شرکت خود روانه بازار کند.
این خودرو هم‌اکنون از چندین موتور بنزینی و دیزلی استفاده می‌کند. در نمونه‌های بنزینی موتور 2 /1 لیتری توانایی تولید 60 اسب بخار و موتور 4 /1 لیتری توانایی تولید 100 اسب بخار را دارد. این خودرو در دو نمونه دیفرانسیل جلو و دودیفرانسیل تولید می‌شود. نمونه دودیفرانسیل این خودرو گزینه مناسبی برای مناطق کوهستانی ایران محسوب می‌شود. از نظر ایمنی هم این خودرو وضعیت مناسبی دارد و دارای چهارستاره در اروپا از پنج‌ستاره ایمنی است. نزدیک‌ترین رقیب احتمالی این خودرو در بازار ایران را اگر خودرو تیبا فرض کنیم هم از نظر فنی و هم از نظر ایمنی این خودرو بسیار جلوتر از تیباست.
خودرو بعدی فیات 500 است. این خودرو احیا‌شده مدل قدیمی فیات 500 است که معروف‌ترین خودرو ایتالیایی است. این خودرو همتای فولکس قورباغه در آلمان محسوب می‌شود.
از نظر ظاهری این خودرو زیبا‌تر از پانداست. از طرفی این خودرو در چندین سایز تولید می‌شود و بازه‌هایی بین خودروهای کلاس A تا C را پوشش می‌دهد. برخی تحلیلگران این خودرو را هم‌اکنون از زیباترین خودروهای کوچک در اروپا به حساب می‌آورند. موتورهای استفاده‌شده در کوچک‌ترین مدل فیات 500 همانند موتورهای استفاده‌شده در فیات پانداست. گزینه دیگر تولید محصول اپسیلون شرکت لانچیاست. شرکت لانچیا معمولاً خودروهایش کمی گران‌تر از محصولات کارخانه فیات است. اپسیلون از نظر فنی تشابه زیادی با فیات پاندا دارد. این خودرو در اندازه پژو 206 است و در صورت ورود به بازار ایران می‌تواند با قیمتی نزدیک به 35 میلیون تومان گزینه مناسبی برای پژو 206 باشد. این خودرو از موتور بسیار پیشرفته‌ای بهره می‌گیرد که با حجم 900 سی‌سی و با اتکا به سیستم پرخوران موتور، می‌تواند 85 اسب بخار قدرت تولید کند. مصرف این موتور بسیار پایین است و در صورت ورود به بازار ایران می‌تواند کم‌مصرف‌ترین خودرو بازار ایران باشد. یکی دیگر از احتمال‌های مطرح هم حضور خودروسازان آمریکایی از طریق فیات در ایران‌خودرو است.

لانچیا اپسیلون-1

شرکت لانچیا معمولاً خودروهایش کمی گران‌تر از محصولات کارخانه فیات است. اپسیلون از نظر فنی تشابه زیادی با فیات‌پاندا دارد.

کرایسلر، دوج و جیپ هر سه برند آمریکایی گروه فیات هستند. در سال 2014 سهام کامل گروه کرایسلر آمریکا توسط گروه فیات خریداری شد و یک ابر‌شرکت چند‌ملیتی با نام فیات کرایسلر با نام مخفف FCA شکل گرفت. گروهی که شامل شرکت‌های خودرو‌سازی فیات، آلفا رومئو، لانچیا، ایویکو، مازراتی و فراری از ایتالیا و کرایسلر، دوج و جیپ از آمریکا می‌شوند.
حال امکان دارد محصولاتی از کرایسلر را که با برند فیات یا کارخانه‌های زیر‌مجموعه فیات در بازار عرضه می‌شود در ایران تولید کرد حتی امکان دارد محصول جدیدی از کرایسلر دوج یا جیپ را با برند فیات در ایران تولید کرد.

جیپ اولین خودرو آمریکایی بود که پیش از انقلاب در ایران تولید می‌شد. رد پای کرایسلر هم در صنعت خودرو ایران پیش از انقلاب به خوبی قابل مشاهده است، مخصوصاً زمانی که روتس کارخانه تولید‌کننده پیکان توسط کرایسلر خریداری شد. حال امکان دارد هم جیپ هم کرایسلر و دوج محصولات‌شان را توسط فیات وارد بازار ایران کنند.
هم‌اکنون مدل کرایسلر وویجر و کرایسلر 300 در شرکت لانچیا زیر‌مجموعه فیات با نام‌های لانچیا وویجر و لانچیا دما تولید می‌شود. کرایسلر 300 یک خودرو لوکس در کلاس E است که با توجه به اندازه و قدرت موتورش در صورت تولید در ایران می‌تواند جای خالی یک خودرو لوکس در تولیدات ایرانی را پر کند.
این خودرو از موتورهای سه تا شش‌لیتری بهره می‌برد و قدرت موتوری بین 300 تا 500 اسب بخار با توجه به موتورهای مختلف دارد.
مدل وویجر هم یک خودرو استیشن لوکس است که البته در بازار ایران چندان پر‌تقاضا به نظر نمی‌رسد.

دیگر محصول آمریکایی که در اروپا با نشان فیات عرضه می‌شود دوج جرنی است که با نشان فیات و نام فیات فری مانت عرضه می‌شود. هم‌اکنون بسیاری از مدل‌های دوج و کرایسلر با برند محصولات فیات یا لانچیا در ایتالیا عرضه می‌شوند. یکی از مدل‌های ایویکو هم با برند دوج در آمریکا عرضه می‌شود. حال امکان دارد محصولاتی از کرایسلر را که با برند فیات یا کارخانه‌های زیر‌مجموعه فیات در بازار عرضه می‌شود در ایران تولید کرد حتی امکان دارد محصول جدیدی از کرایسلر دوج یا جیپ را با برند فیات در ایران تولید کرد. گذشته از اظهار نظرهای طرف ایرانی طرف ایتالیایی هم از همکاری بین صنعت خودرو ایران و ایتالیا خبر داده است. البته آمار ارائه‌شده توسط طرف ایتالیایی کمی اغراق‌شده به نظر می‌رسد. رئیس کمیته بین‌المللی کنفدراسیون صاحبان صنایع ایتالیا از استراتژی این کشور برای تولید دو میلیون دستگاه خودرو ایرانی-‌ایتالیایی خبر داده است.

لیچا ماتیولی در همایش بزرگ تجاری ایران و ایتالیا در تهران گفت: از مارس 2014 تا مارس 2015 رویه‌ای برای تولید مشترک خودرو، اتوبوس و کامیون رخ داده و استراتژی ما برای آینده تولید دو میلیون دستگاه خودرو میان ایران و ایتالیاست.
پیشتر احمد پورفلاح رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا گفته بود: با توجه به اینکه فیات به عنوان یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان ایتالیا، پیش از انقلاب هم سابقه تولید خودرو در ایران را داشته است، عزم خود را جزم کرده تا دوباره به بازار خودرو کشور باز‌گردد. فیات این توانایی را دارد تا خودروهایی ارزان را با همکاری ایران‌خودرو به تولید برساند و جایگزین برخی محصولات قدیمی خود کند تا توده مردم بتوانند با قیمتی مناسب مالک خودرو با امکانات روز شوند.
گروه فیات از نظر تاریخی بیشتر به سایپا نزدیک است چرا که محصولات شرکت ایویکو تا پیش از تحریم در شرکت زامیاد زیر‌مجموعه سایپا و محصولات فیات در شرکت بن‌رو که توسط سایپا خریداری‌شده تولید می‌شدند. البته همین شرکت بن‌رو حلقه اتصال ارتباط ایران‌خودرو با فیات نیز هست.

در سال 1380 در واپسین ماه‌های مدیریت منوچهر غروی مدیر‌عامل سابق ایران‌خودرو این شرکت تمایل داشت به جای پژو به سمت یک شریک دیگر برود. پس از طراحی سمند اختلافاتی با شرکت پژو رخ داده بود. این شرکت چندان مایل نبود پلت‌فورمی از خود را برای طراحی مدل‌های بعدی سمند به ایران‌خودرو بدهد. در آن روزها منوچهر غروی و معاون وی رضا ویسه که از بنیانگذاران خودرو سمند بودند به دنبال پلت‌فورمی برای سمند بودند. منوچهر غروی به سمت فیات تمایل پیدا کرد و بعداً رضا ویسه به سمت رنو رفت. پس از آنکه رضا ویسه در سال 1381 رئیس سازمان گسترش شد منوچهر غروی از ایران‌خودرو کنار گذاشته شد و در نهایت پای رنو به جای فیات به ایران باز شد. قرار بود ایران‌خودرو و سایپا هر کدام با استفاده از پلت‌فورم‌های رنو خودرو خود را طراحی کنند اما این طرح به هدف اصلی نرسید و به تندر 90 ختم شد. پژو هم همچنان در ایران‌خودرو ماند. اما غروی که از ایران‌خودرو کنار گذاشته شده بود با برخی مدیران برکنار‌شده ایران‌خودرو شرکت بن‌رو را تاسیس کرد و همکاری با فیات را با تولید فیات سی‌نیا آغاز کردند این پروژه در نهایت شکست خورد و شرکت ورشکسته بن‌رو به تملک سایپا در‌آمد.

به اشتراک گذاری

دنده 6 ...
ما را در سایت دنده 6 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان dande6 بازدید : 354 تاريخ : پنجشنبه 27 خرداد 1395 ساعت: 21:59

دنده 6 – چری آریزو 5 یکی از تازه ترین سدان های عرضه شده در بازار کشورمان است که به زودی به نمایشگاه های مدیران خودرو در سرتاسر کشور راه می باید.

چند روز پیش فرصتی دست داد تا رانندگی با این مدل را در پیست آزادی تجربه کنیم و آنچه در ادامه می خوانید، ماحصل اولین تجربه رانندگی با این سدان چینی زیبا روست.

آریزو 5 از نظر مشخصات فنی به یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلدر مجهز به سیستم زمان بندی متغییر سوپاپ ها مجهز است که یارای تولید 116 اسب بخار قدرت را در دور 6150 دور دارد و از این رو می توان این پیشرانه را در زمره موتورهای دور بالا توصیف کرد.

DSC_0383

به خصوص که حداکثر کشتاور 141 نیوتن متری نیز در دور حدود 3800 حاصل می شود. از این رو ناگفته پیداست که اگر قصد رانندگی اسپرت با آریزو 5 را داشته باشید، باید سعی کنید تا دور موتور را در حد فاصل این دو عدد حفظ کنید. یعنی محدوده ای در بازه 5000 دور تا از بیشترین گشتاور و بیشترین قدرت بهره مند شوید.

طبیعتا چنین کاری با گیربکس دستی چندان ساده نیست مگر آنکه در پیست کوچکی مانند آزادی تمامی مسیر را بر روی دنده 2 رانندگی کنید، اما گیربکس CVT که بر روی نسخه اتوماتیک آریزو 5 نصب شده می تواند بسته به نیاز راننده دور موتور را در محدوده مشخصی نگه دارد و حداکثر توان و گشتاور را به چرخ های جلو تحویل دهد.

DSC_0336

از این نظر گیربکس CVT می تواند مزیت هایی نسبت به گیربکس های معمولی دستی و اتوماتیک داشته باشد، اما شتاب اولیه خودرو خوب نیست و در زمان تخت کردن پدال گاز نیز تاخیر نسبتا محسوسی وجود دارد که چندان خوشایند به نظر نمی رسد.

از این رو می توان گفت که نسخه توربو آریزو 5 با قدرت حدودی 155 اسب بخار می تواند خودرو بسیار جذاب تری برای راندن در پیست باشد. خودرویی که ممکن است سال آینده در کشورمان نیز عرضه می شود.

DSC_0354

به هرحال فارغ از بحث موتور، گیربکس و شتاب، آریزو 5 عملکرد نسبتا مناسب و بالانس خوبی را در عبور از پیچ ها به نمایش می گذارد و از نظر هندلینگ نسبت به بسیاری از خودروهای هم وطن خود قدرتمند تر ظاهر می شود.

سیستم ESP این مدل نیز بر  خلاف خودرویی مانند چاگان ایدو، دقیق و به موقع وارد مدار می شود و کم فرمانی چرخ ها را کنترل می کند، در مانورهای اسلالوم، تمایل به بیش فرمانی هم وجود دارد که باز هم از طریق این سامانه خنثی می شود اما اگر قصد خرید آریزو 5 را در نسخه های پایه و فاقد ESP دارید، بهتر است از رانندگی بسیار سریع و تعویض لاین های ناگهانی خودد اری کنید.

DSC_0331

ترمز مانند اکثر ماشین های چینی عملکرد خوبی را از خود به نمایش می گذارد و پس از طی چند دور نسبتا سریع هم دچار افت توان و عملکرد نمی شود.

از دیگر نکات می توان به ارگونومی و راحتی مناسب صندلی ها در حفظ بدن راننده در پیچ ها، توان نسبتا معمولی سیستم خنک کاری و تهویه مطبوع و عایق بندی خوب کابین در برابر نفوذ صدای نه چندان اسپرت پیشرانه اشاره کرد.

DSC_0095

DSC_0396

به اشتراک گذاری

دنده 6 ...
ما را در سایت دنده 6 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان dande6 بازدید : 657 تاريخ : چهارشنبه 26 خرداد 1395 ساعت: 21:11

گروه اقتصاد بین‌الملل: والدین تصور می‌کنند هرگز فرزندان خود را در خودرو جا نمی‌گذارند، اما در برخی موارد این اتفاق رخ می‌دهد و مرگ دلخراش کودکان را در پی دارد. به گزارش سی‌ان‌ان، جنرال موتورز قصد دارد تکنولوژی جدیدی را روی خودروهای جی‌ام‌سی اکیدیا 2017 نصب کند که مانع از وقوع این رویدادهای دلخراش می‌شود. این تکنولوژی، یک اخطار صوتی است که به راننده می‌گوید «صندلی عقب را نگاه کن.» این تکنولوژی از همان سنسورهای درب عقب استفاده می‌کند که هنگام باز بودن درب به راننده اخطار می‌دهد.

تریکیا مورو، مدیر ایمنی جنرال موتورز، می‌گوید این تکنولوژی یک آپشن محسوب نمی‌شود و در همه آکیدیا‌های جدید نصب خواهد شد. در روزهای گرم داخل خودرو به شدت گرم می‌شود و درنتیجه بچه‌های کوچکی که در صندلی عقب جا گذاشته می‌شوند در اثر گرمازدگی می‌میرند. از ابتدای سال جاری تاکنون 12 کودک در آمریکا به‌دلیل گرمازدگی جان باختند.

دنده 6 ...
ما را در سایت دنده 6 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان dande6 بازدید : 305 تاريخ : چهارشنبه 26 خرداد 1395 ساعت: 5:20

متهم اصلی پرونده نگین خودرو آفتاب که 3 هزار و 500 شاکی دارد و هم‌اکنون نیز مشغول تحمل کیفر در زندان تهران بزرگ است، با طرح شکایتی خواهان توقیف 6 هزار و 700 دستگاه خودرو تحویلی به مردم شد.

نزدیک دو سال پیش بود که دادستانی تهران از کلاهبرداری و عدم انجام تعهدات یک شرکت لیزینگ خودرو به نام شرکت «نگین خودرو آفتاب» خبر داد؛ خبری که منجر به شکایت نزدیک به 3 هزار نفر از این شرکت شد. دادستانی تهران در این پرونده برای 10 نفر از مسئولان شرکت نگین خودرو آفتاب کیفرخواست صادر و پرونده را برای رسیدگی به شعبه 1173 دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی قدس تهران به ریاست قاضی منوچهری ارسال کرد؛ دادگاه پس از برگزاری چند جلسه محاکمه، متهم ردیف اول پرونده را جمعاً به 33 سال و 6 ماه حبس و رد 400 میلیارد و 530 میلیون و 260 هزار ریال معادل اموال تحصیل شده و  متهم ردیف دوم این پرونده نیز به‌ اتهام مشارکت در تحصیل اموال و کلاهبرداری به چهار سال حبس تعزیری و پرداخت 180 میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شد.

، متهم ردیف سوم این پرونده نیز به‌ اتهام مشارکت با متهم ردیف اول تحت عنوان قائم مقام شرکت نگین خودرو به پنج سال حبس تعزیری و پرداخت 180 میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت و متهم ردیف چهارم هم از سوی دادگاه به چهار سال حبس تعزیری و پرداخت مبلغ 23 میلیارد و 946 میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شد. همچنین بر اساس حکم صادره، متهمان ردیف پنجم، ششم و هشتم پرونده نیز هر کدام به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شدند با این تفاوت که متهم ردیف پنجم علاوه بر حبس به پرداخت 180 میلیون ریال جزای نقدی نیز محکوم شده است.

دادگاه متهمان ردیف‌های ششم، هفتم، نهم و دهم را تبرئه کرده است.

متهم اصلی این پرونده بر اساس ماده 134 قانون مجازات اسلامی از مجموع 33 سال حبس صادره، به تحمل 10 سال حبس محکوم شد که این مدت نیز با تسلیم وی به رأی دادگاه بدوی، به شش سال و هفت ماه کاهش یافته است و هم اکنون برای تحمل کیفر در زندان تهران بزرگ به سر می‌برد.

وی پیشتر در تماسی که از زندان تهران بزرگ با خبرنگار تسنیم داشت گفته بود اگر فقط شش ماه تحت نظارت دستگاه قضایی، مرخصی بگیرد و از زندان خارج شود، می‌تواند از محل اقساط 6 هزار و 700 دستگاه خودرویی که به مردم تحویل داده، با تمام شکات خود تسویه کند. اخیرا متهم پرونده نگین خودرو برای اینکه بتواند از محل اقساط خودروهایی که قبلاً تحویل مردم داده، بدهی شکات این پرونده را بپردازد، دادخواستی را به رئیس مجتمع دادگاه‌های عمومی و حقوقی شهید مدنی تهران مبنی بر توقیف 6 هزار و 700 دستگاه خودرو تحویلی داده است.

به اشتراک گذاری

دنده 6 ...
ما را در سایت دنده 6 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان dande6 بازدید : 320 تاريخ : چهارشنبه 26 خرداد 1395 ساعت: 5:20

چند ماهی از توافق هسته‌ای و آغاز روند لغو تحریم‌ها می‌گذرد، با این حال رنو همچنان در حال سبک-سنگین کردن توسعه فعالیت‌هایش در ایران است. دلیل این همه کندی و طمانینه رنو چیست؟

شما اگر به برنامه رنو در ایران نگاه کنید، متوجه می‌شوید ما با وجود تحریم‌ها، محصولات جدید روانه بازار ایران کرده‌ایم. ساندرو و وانت تندر-90 دو محصولی هستند که طی یک سال گذشته وارد بازار ایران شده‌اند و امسال نیز فیس لیفت تندر و ساندرو جدید را در اختیار مشتریان قرار خواهیم داد. همچنین قرار است تولید تندر-90 را که هم‌اکنون 400 دستگاه در روز است، به 800 دستگاه برسانیم. به‌نظرم عرضه چهار محصول در طول دو سال، کار کمی نیست و در بین شرکت‌های‌ خارجی حاضر در بازار ایران، فقط چینی‌ها موفق به انجام چنین کاری شده‌اند. ما حتی قصد داریم در ایران مرکز تحقیقات رنو را نیز دایر کنیم و این کار را پس از مشخص شدن تکلیف قراردادها انجام خواهیم داد. البته قبول دارم که می‌توانستیم با سرعت بیشتری کار کنیم، اما به هر حال تحریم‌ها اجازه نداد.

ساندرویی که رنو به بازار ایران داده، مدل قدیمی این محصول است، حال آنکه حق مشتری ایرانی، مدل جدید آن بود.

این دو فقط ظاهرشان با یکدیگر فرق می‌کند.

بله اما اتفاقا ظاهر خودروها مساله مهمی برای مشتریان است.

در مورد ساندرو، این را بدانید که ما سرمایه‌گذاری لازم را انجام دادیم، اما «سیستم» حق انتخاب به مشتری ایرانی نداد.

منظورتان از «سیستم» چیست؟

ما برای تولید مدل جدید ساندرو نیاز به 80 تا 150 میلیون یورو سرمایه داشتیم، ولی خودروساز ایرانی این پول را نداشت و در نتیجه مدل قبلی ساندرو روانه ایران شد. به‌نظرم خودروساز ایرانی خودش نخواست که سیستم را عوض کند.

مساله دیگر اینجاست که رنو همواره از تمایل به ماندن در ایران و گسترده کردن فعالیت‌هایش صحبت می‌کند، اما در عمل چندان خبری از این میل و اشتیاق نیست. مصداق بارز این مساله نیز امضا نشدن قرارداد میان رنو و خودروسازان ایرانی است، حال آنکه شرکت رقیب یعنی پژو، بلافاصله پس از لغو تحریم‌ها، قراردادش را با ایران خودرو امضا کرد.

هدف رنو صرفا امضای یک قرارداد نیست، بلکه می‌خواهد اقداماتی عمیق در خودروسازی ایران انجام بدهد. رنو به دنبال مدیریت تولید و فروش و خدمات پس از فروش محصولاتش است و این به‌نوعی فاز دوم فعالیت این شرکت در ایران به‌شمار می‌رود. طبعا انجام اقدامات عمیق و پیاده کردن برنامه‌های بزرگی که در ذهن مدیران رنو است، نیاز به زمان دارد و اگرچه طول می‌کشد، اما در نهایت به نفع مشتریان ایرانی تمام خواهد شد.

به مدیریت تولید و فروش و… اشاره کردید؛ منظورتان این است که می‌خواهید به‌صورت مستقل در بازار خودرو ایران کار کنید؟

نه، اتفاقا رنو قصد شراکت با خودروسازان ایرانی را دارد، منتهی می‌خواهد دانش رنو را در خودروسازی ایران پیاده کند. واضح‌تر بگویم، رنو می‌خواهد مدیریت تولید و فروش خدمات پس از فروش محصولات دست خودش باشد. اگر قرار باشد فلان شرکت داخلی مطابق روش رنو رفتار نکند، ما مجبوریم تابلوی خود را از سر در آن برداریم تا برند رنو زیر سوال نرود. رنو نمی‌خواهد خدمات متوسط به ایرانی‌ها ارائه بدهد، چون آنها حق دارند مانند سایر مشتریان جهانی این شرکت، از خدمات برتر بهره مند شوند.

شما می‌گویید رنو برای آمدن به ایران جدیت دارد، در حالی که هنوز مذاکرات این شرکت با خودروسازان ایرانی به نتیجه نرسیده است، چرا؟

ما مدت‌ها است مشغول مذاکره با خودروسازان ایرانی هستیم. مثلا با سایپا دو دور مذاکره کردیم، بار اول یک سال پیش بود و بار دوم هم 6 ماه قبل. در دور اول مذاکرات که بحث خرید پارس‌خودرو را مطرح کردیم، به نتیجه خاصی نرسیدیم و در دور دوم که هم‌اکنون نیز در جریان است، به سایپا گفته ایم که می‌خواهیم شکلی جدید در شراکت با یکدیگر داشته باشیم. منظورم این است که قصد داریم حضور رنو را (در مسائلی مانند تولید و فروش و خدمات پس از فروش) پر‌رنگ‌تر کنیم.

به همین دلیل است که بحث خرید پارس‌خودرو را مطرح کرده‌اید؟

بله؛ ما هنوز هم پارس‌خودرو را می‌خواهیم. رنو در هر صورت پارس‌خودرو را رها نخواهد کرد و چه آن را بخرد و چه نخرد، تولید را در این شرکت ادامه می‌دهد. نه فقط رنو، بلکه نیسان نیز می‌خواهد فعالیت‌هایش در پارس‌خودرو را گسترش داده و مدل‌های جدیدی را در این شرکت تولید کند.

یعنی الان نیسان و پارس‌خودرو در حال مذاکره با یکدیگر هستند؟

بله، مسوولان دو شرکت جلساتی با یکدیگر داشته‌اند، منتهی در حال حاضر روند مذاکرات کند پیش می‌رود.

به‌دلیل به بن بست خوردن مذاکرات بر سر خرید پارس‌خودرو، رنو این بار به سراغ بن رو رفته و قصد خرید این شرکت را دارد، نه؟

همین طور است؛ سایپا موافقت اولیه خود را برای فروش 60 تا 80 درصد از بن رو به رنو را اعلام کرده‌ است. رنو قصد دارد مدل‌های داستر و سیمبل را در سایپا تولید کند و این کار را انجام خواهد داد، مگر اینکه سایپایی‌ها بگویند اینها رقیب محصولات چینی ما هستند. اتفاقا دو سال پیش داستر را به سایپا پیشنهاد دادیم که قبول نکرد، اما بعدا که این محصول را وارد کردیم، شاکی شدند که چرا این کار را کرده‌اید.

به مذاکره با سایپا اشاره کردید؛ گفته می‌شود رنو قصد داشته محصول ارزان قیمت خود به نام «کوئید» را در اختیار این شرکت قرار بدهد، اما شما چندی پیش اعلام کردید کوئید روانه ایران خودرو خواهد شد. دلیل این چرخش رنو چیست؟

اولا آمدن کوئید به ایران هنوز قطعی نشده و هرچند هم‌اکنون مشغول مذاکره با ایران خودرو بر سر این محصول هستیم، ولی هنوز چیزی قطعی نشده است. ثانیا، سایپا خودش کوئید را نخواست و به همین دلیل رنو مشغول مطالعه تولید این محصول در ایران خودرو است. کوئیدی که در برزیل عرضه می‌شود، قیمتی برابر با 6 هزار و 200 دلار دارد که با قیمت‌های فعلی، زیر 30 میلیون تومان در بازار ایران عرضه خواهد شد. این نکته را فراموش نکنید که ما باید استانداردها و امکانات مدل فعلی آن را برای مشتریان ایرانی ارتقا بدهیم. از طرفی، رنو نمی‌خواهد کوئید را به شرکتی بدهد که محصول رقیبش در آنجا تولید می‌شود و در حال حاضر نیز مشغول مذاکره با ایران خودرو برای تولید آن هستیم.

چرا سایپا با وجود اینکه کوئید از قیمت و کیفیت مناسبی برخوردار است، آن را نخواست؟

در زمان مدیریت قبلی سایپا، ما کوئید را به آنها پیشنهاد دادیم، ولی چون همزمان مشغول بررسی خودرو دیگری برای جایگزینی پراید بودند، کوئید را قبول نکردند. ما آن زمان میلیون‌ها یورو برای تولید کوئید در هند سرمایه‌گذاری کرده و می‌خواستیم آن را به ایران نیز بیاوریم و اگر سایپایی‌ها قبول می‌کردند، این محصول را با در نظر گرفتن شرایطی، به آنها می‌دادیم.

چه شرایطی؟

مهم‌ترین شرط این بود که کوئید محصول رقیب در سایپا نداشته باشد. اصلا طبق سیاست رنو، ما محصولات مان را به جایی نمی‌فرستیم که رقیب داشته باشند. اتفاقا به همین دلیل بود که ساندرو را به ایران خودرو ندادیم، زیرا مطمئن بودیم پژو 206 رقیب آن است.

اگر سیاست رنو این است، پس چرا تندر-90 در هر دو شرکت ایران خودرو و پارس‌خودرو تولید می‌شود؟

این اقدامی است که در گذشته صورت گرفته و اتفاقا تجربه خوبی شد تا این برنامه را در مورد دیگر محصولات خود پیاده نکنیم. یادم هست آقای نجم‌الدین مدیرعامل قبلی ایران خودرو مدل سیمبول را می‌خواست، اما رنو موافقت نکرد؛ زیرا آن زمان بحث حضور پژو 301 در ایران خودرو مطرح بود و این محصول رقیب سیمبول به‌شمار می‌رفت.

از مذاکرات با ایران خودرو چه خبر؟ با این شرکت به جایی رسیدید؟

حرف ما با ایران خودرو این است که اگر یکی از کارخانه‌های خود را به‌عنوان «آورده شراکت» وسط بگذارد، ما نیز سرمایه بیشتری برای تولید محصولات جدید در این شرکت لحاظ خواهیم کرد.

ایران خودرو با پژو قرارداد بسته و این دو خودروساز تا چند ماه دیگر فعالیت مشترک خود را آغاز خواهند کرد. از رقابت با پژو ترسی ندارید؟

ما اصلا با پژو کاری نداریم. بازار خودرو ایران در آینده تغییرات زیادی را به خود خواهد دید و به شخصه نظری روی پژو به‌عنوان رقیب ندارم. رنو فرمول اقداماتش را روی مباحث مدنظر وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه کرده و طبق نظر این وزارتخانه، ما فقط در صادرات ضعیف عمل کرده‌ایم.

به‌نظر می‌رسد به جز بحث صادرات، در مورد قیمت نیز انتقاداتی به رنو مطرح است. به‌عنوان مثال، کارشناسان معتقدند قیمت در نظر گرفته شده برای ساندرو، بالاتر از حد واقعی است.

یکی از سیاست‌های رنو در ایران، کنترل قیمت‌ها است و در فاز جدید شراکت با ایران خودرو و سایپا، این موضوع را بیش از پیش مدنظر قرار خواهیم داد. در مورد ساندرو هم قبول دارم که می‌توان این محصول را ارزان‌تر فروخت.

دنده 6 ...
ما را در سایت دنده 6 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان dande6 بازدید : 311 تاريخ : چهارشنبه 26 خرداد 1395 ساعت: 4:10

اکو توریسم و ایران گردی در کشورمان محبوب و محبوب تر می شود و به سبب وسعت کشور و مناطق گردشگری متعدد، می توان ایران را از بهترین کشورهای جهان برای گردشگری توصیف کرد، اما سفرجاده ای با خودرو از لذت مضاعفی برخوردار است، به خصوص وقتی خیالتان از عملکرد و ایمنی خودرو راحت باشد و حتی بدانید که به لطف سیستم چهارچرخ متحرک، امکان گذر از مسیرهای خارج جاده ای و صعب العبور هم وجود دارد.

خریداران محصولات سنگ یانگ معمولا در زمره افرادی قرار می گیرند که علاقه شدیدی به سفر و آفرود دارند و خودرو خود را با توجه به ویژگی های فنی مناسب برای این نوع استفاده انتخاب می کنند.

شاهد این مدعا، مسابقه عکاسی شرکت رامک خودرو با موضوع ایران گردی با خودروهای سنگ یانگ است که مورد توجه خریداران واقع شده و با عکس های فوق العاده و متعددی در این رقابت شرکت کرده اند.

این مسابقه توسط اداره تبلیغات رامک خودرو در طی سال چندین بار برگزار میشود تا دوستانی که به تازگی به جمع سانگ یانگ سوارن پیوسته اند در این مسابقه شرکت کنند.
جوایز:

1.جایزه نفر اول: گوشی Apple S6

2.جایزه نفر دوم: گوشی HTC

3.جایزه نفر سوم: گوشی Samsung

sang-2

sang-3

sang-1

sang-4

sang-5

sang-6

sang-7

sang-8

به اشتراک گذاری

دنده 6 ...
ما را در سایت دنده 6 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان dande6 بازدید : 317 تاريخ : سه شنبه 25 خرداد 1395 ساعت: 18:20

 به عنوان مثال، ماکسیما که یک دهه در ایران مونتاژ و آمار فروش مناسبی را از خود به جا گذاشت، با تمام شدن قراردادش، از پارس خودرو رفت و این شرکت یا نخواست یا نتوانست مدل جدید آن را مونتاژ کند یا مثلا ریو که آن هم نمونه موفقی از خودروهای مونتاژی در ایران به حساب می‌آید، در حال حاضر با ظاهری کاملا متفاوت تولید می‌شود، با این حال سایپایی‌ها به‌دنبال تولید مدل جدید این محصول نرفتند. هر چند نمی‌توان تحریم را به‌عنوان مانعی بزرگ بر سر راه تولید خودروهای جدید در ایران، نادیده گرفت، با این حال به‌نظر می‌رسد خودروسازان نیز چندان میل و انگیزه‌ای به تداوم نسل محصولات مونتاژی موفق خود نداشته و ندارند. این در حالی است که وقتی خودرویی در بازار جا باز کرده و مورد استقبال قرار می‌گیرد، مدل‌های فیس لیفت و تغییر نسل یافته آن نیز معمولا فروش خوبی از خود به جا خواهند گذاشت و به‌نظر می‌رسد خودروسازان داخلی خواسته یا ناخواسته از این موضوع غافل شده‌اند.

دنده 6 ...
ما را در سایت دنده 6 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان dande6 بازدید : 354 تاريخ : سه شنبه 25 خرداد 1395 ساعت: 5:44

دولت کره‌جنوبی اعلام کرد درپی کاهش تقاضا از طرف بازارهای نوظهور، صادرات خودروی این کشور در ماه مه برای هفتمین ماه متوالی کاهش یافته است. به گزارش کریا‌‌تایمز، براساس گزارش وزارت تجارت، صنعت و انرژی کره‌جنوبی صادرات خودرو در ماه مه به 218 هزار و 655 دستگاه رسیده که نسبت به همین ماه در سال گذشته با کاهش 6/ 11 درصدی رو به‌رو شده است.

این در شرایطی است که در ماه آوریل صادرات خودرو 7/ 19 درصد سقوط کرد و بیشترین کاهش از سپتامبر 2009 رقم خورد. در ماه مه ارزش کل صادرات خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2/ 7 درصد تنزل کرده و به 45/ 3 میلیارد دلار رسیده است. همچنین، در پنج ماه نخست امسال صادرات با کاهش 13 درصدی رو به رو شده و به 1/ 1 میلیون دستگاه خودرو رسیده است.

دنیای اقتصاد

دنده 6 ...
ما را در سایت دنده 6 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان dande6 بازدید : 292 تاريخ : دوشنبه 24 خرداد 1395 ساعت: 6:39

اما شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد در شرایطی گزارش کیفی خودروها را پس از ماه‌ها تاخیر، رسما اعلام کرده که تا مدت‌ها به دلیل مخالفت وزارت صنعت، معدن و تجارت، اجازه انتشار این گزارش را نداشت. هرچه هست، در روش جدید ارزیابی، دیگر خبری از اطلاعات مربوط به نمرات منفی نیست و این موضوع به‌نوعی از ناقص بودن آمار مربوطه حکایت دارد. این شرکت در گذشته با ارزیابی کیفی خودروها در 9‌معیار مختلف، عددی را به‌عنوان «مجموع نمرات منفی» برای هر خودرو اعلام می‌کرد و این «عدد» نشان‌دهنده سطح کیفی بود. بر این اساس، هر خودرویی که نمره منفی کمتری دریافت می‌کرد، طبعا از کیفیت بالاتری برخوردار بود و هرچه نمره موردنظر بالا می‌رفت، نشان از پایین بودن کیفیت خودروها داشت. این در شرایطی است که شرکت بازرسی در شکل جدید ارزیابی خود، خودروهای داخلی را با توجه به دریافت «ستاره» طبقه‌بندی می‌کند، به این معنی که هرچه کیفیت بالاتر باشد، خودروها ستاره بیشتری دریافت خواهند کرد.

از قرار معلوم، کف کیفیت در روش جدید ارزیابی، دریافت یک ستاره است و سقف آن نیز پنج ستاره. به‌عبارت بهتر، خودرویی که یک ستاره دریافت می‌کند، دارای پایین‌ترین سطح کیفی است و آنکه موفق به کسب پنج ستاره می‌شود، بالاترین کیفیت را دارد. طبعا خودروهایی نیز که چهار،سه و دو ستاره دریافت می‌کنند، به ترتیب از کیفیت بالاتری برخوردارند. این در حالی است که طی دو گزارش اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، هنوز هیچ کدام از خودروهای داخلی نتوانسته‌اند بیش از سه ستاره دریافت کنند. هرچند شرکت بازرسی کیفیت و وزارت صنعت دقیقا مشخص نکرده‌اند که مبنای این ستاره‌ها چیست و جزئیات ارزیابی کیفی خودروها چه تغییری در مقایسه با گذشته کرده است، با این حال به‌نظر می‌رسد معیارهای سختگیرانه جهانی برای کیفیت خودروها لحاظ شده و از همین رو به جز تندر پارس‌خودرو، سایر خودروها نتوانسته‌اند از «سه ستاره» رد شوند.

هرچه هست، در گروه خودروهای بالای 100 میلیون تومان، تنها دو محصول یعنی ویتارا و مزدا3 به چشم می‌آیند که هر دو موفق به کسب سه ستاره کیفی شده‌اند. همچنین در گروه خودروهای 75 تا 100 میلیون تومان نیز تنها سراتو و جک S5 به چشم می‌آیند و در این بین، سراتو صاحب سه ستاره شده و جک نیز تنها یک ستاره به دست آورده است. جک طی یک سال گذشته با استقبال خوبی از سوی مشتریان روبه‌رو شد، با این حال کسب تنها یک ستاره کیفی، تردیدهایی را در مورد کیفیت این محصول به‌وجود می‌آورد. این خودرو چینی البته مدلی سواری به نام J5 نیز دارد که توانسته کارنامه کیفی بهتری را از خود به جا بگذارد. جک J5 که در گروه خودروهای 50 تا 75 میلیون تومان قرار دارد، موفق به کسب دو ستاره کیفی شده تا در کنار برلیانس H330 پارس خودرو (دیگر عضو این گروه) قرار بگیرد. برلیانس خودرو چینی نسبتا جدید پارس خودرو به شمار می‌رود و اگرچه مدلی سایپایی نیز دارد، اما نام آن در جمع خودروهای تحت ارزیابی به چشم نمی‌آید.

در این گروه که کلا در اشغال چینی‌ها قرار دارد، ام وی ام مدل 550 نیز عضو است که توانسته تنها یک ستاره برای خود دست و پا کند. البته ام‌وی‌ام X33 جدید و لیفان X60 نیز اوضاع بهتری نداشته و آنها نیز موفق به کسب فقط یک ستاره کیفی از بازرسان شرکت بازرسی شده‌اند. اما در گروه خودروهای 25 تا 50 میلیون تومان که دارای بیشترین عضو است، تندر-90‌ها آقایی می‌کنند، چه آنکه برای هر چهار مدل این محصول، سه ستاره کیفی ثبت شده است.

بر این اساس، تندر-90 اتومات در صدر قرار دارد و سایر تندرها نیز رده‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند. طبق جدول کیفی ارائه شده، تندر ایران خودرو، پارس‌تندر و تندر پارس خودرو توانسته‌اند رده‌های دوم تا چهارم گروه تحت بررسی را به خود اختصاص دهند. پس از تندر-90‌ها اما این رانا است که توانسته با کسب سه ستاره کیفی، ایران خودرویی‌ها را سورپرایز کند. رانا که در گذشته حرف و حدیث‌هایی در مورد کیفیت آن وجود داشت، در گزارش جدید شرکت بازرسی موفق به کسب سه ستاره کیفی شده تا خود را در کنار امثال ویتارا و تندر ببیند.

از رانا که بگذریم، در رده‌های بعدی با خودروهایی به نام ام‌ وی ‌ام 315 جدید، پژو 206‌هاچ بک و 206 صندوقدار و دنا روبه‌رو می‌شویم که همه آنها موفق به کسب تنها دو ستاره کیفی شده‌اند. این در شرایطی است که سایر خودروهای این گروه شامل سمند، پژو 405، پارس و تیبا2، فقط یک ستاره کیفی به دست آورده‌اند.

سری هم اما به گروه خودروهای زیر 25 میلیون تومان بزنیم، گروهی که تیبا و چهار مدل پراید را در خود جای داده است. پرایدهای این گروه را مدل‌های 132،111 و 131 (در دو مدل سایپایی و پارس خودرویی) تشکیل داده‌اند که از آنها به‌عنوان ارزان‌ترین خودروهای کشور یاد می‌شود. همچنین تیبای صندوقدار نیز که عضو این گروه است، پس از پراید، کمترین قیمت را در بازار خودرو کشور دارد. طبق اعلام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، هر پنج عضو گروه خودروهای زیر 25 میلیون تومان، جزو تک ستاره‌ها به شمار می‌روند و کیفیت‌شان چندان تعریفی ندارد.

دنده 6 ...
ما را در سایت دنده 6 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان dande6 بازدید : 315 تاريخ : دوشنبه 24 خرداد 1395 ساعت: 6:39

خبرنامه